Hjälp vid eventuella fel

Reservdelar & reparation

Här hittar du tips och svar på vanliga frågor om hansgrohe-produkternas reparation och byte av reservdelar. Välj bland frågorna nedan, hitta din fråga och läs svaret.

Var hittar jag hansgrohe reservdelar?

Du hittar information om reservdelar i vår reservdelskatalog. Den innehåller också monteringsanvisningar och rengöringsrekommendationer.

Hur länge är det möjligt att köpa hansgrohe reservdelar efter att en produkt har utgått ur sortimentet?

Vi säkerställer att reservdelar kan köpas 15 år efter att en artikel har utgått ur sortimentet.

Var hittar jag reservdelskatalog, måttritningar och monteringsanvisningar?

Information om reservdelar och teknisk information som måttritningar, monterings- och serviceanvisningar finns på webbplats www.hansgrohe.se i anslutning till varje produkt.

Är du vvs-proffs och behöver ingående information om produkter från varumärkena AXOR och hansgrohe? Besök då vår portal för proffs. På vår PRO-webbplats hittar du en omfattande produktkatalog, specifikationer för badrumsplanering, tips och trick för rådgivning, projektering, installation och mycket mer.

Vart vänder jag mig om jag behöver reklamera en hansgrohe-produkt?

hansgrohe säljer sina produkter genom distributörer, fackhandel och återförsäljare. Därför har kunden i första hand rätt att reklamera produkten direkt hos försäljaren, d.v.s. hos fackhandeln eller återförsäljaren.

Kontakta din återförsäljare under garantitiden, eller fyll i reklamationsformuläret som du hittar längst ner på produktgaranti-sidan och mejla det till info@hansgrohe.se

Kan jag skicka in min hansgrohe-produkt för reparation?

Det går tyvärr inte att skicka din produkt för reparation. Kontakta istället din vvs-montör. Du kan hitta fackhandlare i din närhet under fliken Hitta en återförsäljare.

Vad gör jag om varm- och kallvattenledningarna har blivit förväxlade?

Vi behöver produktens artikelnummer eller ett foto för att kunna kontrollera om blandarens vattenflöde kan rättas till. Vi ber dig skicka in informationen via vårt kontaktformulär.

Min handdusch/dusch droppar. Vad ska jag göra?

Ibland kan duschar och blandare efterdroppa. Detta beror på faktorer som vattnets ytspänning, kvalitet och andra fysiska förhållanden, och utgör inte ett produktfel som skulle motivera ett utbyte eller garantianspråk

Du kan prova följande:

  • Om din huvuddusch har en kulled kan du skynda på tömningen genom att vinkla huvudduschen efter användningen.
  • Du kan även skynda på tömningsprocessen genom att försiktigt torka av munstyckets noppor med en duschskrapa eller med handen eftersom det bryter vattnets ytspänning.
  • Dessutom rekommenderar vi att du kalkar av duschen regelbundet, även det har en positiv effekt på tömningen. Anvisningar om hur du kalkar av handduschen rätt finns i den här videon och i vår badrumsguide.

Omställaren på min inbyggda karblandare återgår inte automatiskt till sitt utgångsläge. Vad kan jag göra?

Omställarens packning eller kolv är antingen smutsig eller avfettad. Båda ska – om så behövs – rengöras och smörjas med silikonfett.

Det rinner bara lite vatten ur min vattenkran. Vad ska jag göra?

Anledningen till den låga flödeseffekten kan vara att perlatorn är smutsig. Här beskrivs rengöringen närmare.