Världskarta

Hansgrohe-gruppen

Bad- och VVS-specialisten Hansgrohe har över 3 500 anställda över hela världen. Med sina tio produktionsanläggningar och företrädare i 44 olika länder är företaget en av få globala aktörer inom VVS-branschen.

År 2013 firade Hansgrohe-familjen sitt 112:e jubileum. Grundaren Hans Grohe började 1901 i liten skala med ett metalltryckeri i Schwarzwald och företaget har fortfarande sitt huvudsäte i “klurige Hans” hemtrakter. Idag är Hans Grohes varumärke världsberömt. Hansgrohe-produkter med kvalitetsmärkningen “Made in Germany” finns numera i över 140 länder runt om i världen.

Företaget Hansgrohe...

  • Grundades 1901 i den tyska staden Schiltach av den händiga utbildade vävaren Hans Grohe (1871–1955).
  • Är ett europeiskt aktiebolag (Societas Europaea), men är inte börsnoterat.
  • Har två huvudägare:
    • familjen Klaus Grohe, Schiltach (32 %).
    • koncernen Masco Corporation i Taylor, Michigan (USA) (68 %).

Hansgrohe-gruppen har fem strategiska inriktningar:

  1. Innovation, design och hållbarhet – Att dryga ut sin ledande ställning inom innovativ teknologi, design och hållbarhet.
  2. Global Speed – Att utöka sin internationella marknadsnärvaro och arbeta vidare med affärsmodellen Emerging Markets.
  3. Kvalitet och produktivitet – Att förbättra produktkvaliteten ännu mer och bygga upp en “Global Production Balance”.
  4. Lean Business Processes – Att slimma affärsprocesserna.
  5. Organisation – Att fortsätta utveckla företagets organisation, internationella personalutveckling och Talent Management.
Diagram med konsoliderad nettoomsättning för Hansgrohe-gruppen

Trots ihärdigt svåra ekonomiska förhållanden fortsatte Hansgrohekoncernen sin framgångsresa under 2012. Det rapporteras fortsatt tillväxt både på den tyska hemmamarknaden och internationellt. För första gången i företagets 111-åriga historia översteg omsättningen € 800 miljoner.

Medarbetare i Hansgrohe

Under 2012 skapade Hansgrohe mer än 170 nya jobb globalt och grundade en ultra-modern "talang fabrik" för sina 131 trainees i 26 olika yrkesgrupper.

Uppfriskande ledarskap - Hansgrohes ledningsgrupp har varit nära förknippad med företaget under många år och kan det utan och innan.

Logo för varumärket Hansgrohe

Dessa varumärken är mycket populära och välkända vart man än kommer - Hansgrohe, Axor, Pharo och Pontos. De står för innovativa, högkvalitativa badrumsprodukter, enastående design och miljövänlig VVS-teknik.

Världskarta

Från Sao Paolo via Schiltach till Shanghai - den 31 december 2012 sysselsätter Hansgrohekoncernen 3444 medarbetare i alla världsdelar, varav cirka två tredjedelar i Tyskland.

Årsredovisning

Hansgrohe använder cookies för att kunna ge dig bästa möjliga service. Om du fortsätter surfa på webbplatsen utan att ändra dina inställningar accepterar du att vi använder cookies.

   

OK
<% } //bolIsPublishMode %>